
FROM THE PEOPLE, TO THE PEOPLE, BY THE PEOPLE...VINI,VINCI,VIDI... I SEE, I CAME, I CONQUER
Wednesday, April 24, 2013
Monday, January 23, 2012
Utusan Borneo - Berita Iban - Orang luar ngatur pengawa begempuru semina deka ngenyaika nama UPSI Orang luar ngatur pengawa begempuru semina deka ngen

Posted on January 4, 2012, Wednesday
KUCHING: Kepala Komiti Pengari Pelajar (MPP) Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) Tanjung Malim, Perak ke suba, Samuel Sila Mathew Unjah, 23, ari Saratok ke benung belajar ba universiti nya, madahka penusah ke nyadi ba universiti nya kena malam nyambut taun baru, utai ke enda patut nyadi lalu siti pekara ke enda patut nuntung bala nembiak universiti.
Ku Samuel, urung pukul lima lemai maya nyambut taun baru nya, UPSI nerima pemadah iya nya seraban nembiak (mahasiswa) Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) deka begempuru ba Universiti Malaya (UM) lalu deka ngaga pengawa begempuru bebala mayuh ngansak perintah madamka AUKU lalu minta dawa ba Adam Adli dipadamka.
Adam Adli tu siku ari nembiak UPSI ke kena tangkap malam nya laban sama enggau ngaga pengawa begempuru nya.
“Urung pukul 10 malam, seraban SMM ari UM ngena tiga buah kerita datai ba UPSI. Diperatika bisi pemberita enggau sekeda gerempung ke mit-mit ngarika penyakal begempuru ba pintu besai UPSI enggau ba sekeda endur luar UPSI,” ku Samuel madah nengah email dikirum iya ngagai Utusan Borneo.
Gerempung Pengelikun UPSI lebuh nya ku iya, udah nutup semua pintu tama ngagai UPSI lalu nyaga endur begulai enggau suksis.
Polis orang priman nyaga jalai ba pintu penama enggau jalai besai kelimpah ari polis trafik enggau peronda mega sama nyaga jalai besemak enggau UPSI.
Iya nambah baru, bisi sekeda nembiak UPSI ke ditaga dalam urung 80 iku ke enggai universiti sida iya dikeruga orang luar, mantaika slogan digaga sida iya, ke munyi ‘We love UPSI’.
“Mayuh kami ke belajar ba universiti nya enggai meda orang luar masuk champur hal UPSI. Lebuh nya, enti di peratika, bala nembiak UPSI ke bisi laman web sosial Facebook enggau blog ke sayau ngagai UPSI, mantaika sukung sida iya enda ngasuh UPSI dikeruga orang luar, lalu nembiak UPSI bisi hak nyaga nama manah universiti nya,” ku iya.
Urung pukul 2.10 pagi, nembiak universiti belabuh ngaga pengawa begempuru bebala mayuh ba mua pintu penama besai lalu rerauh mantaika slogan sida iya mantah perintah lalu madahka UPSI enggau TNC ngenakutka nembiak universiti, lalu sida iya mega mantaika jaku ke kasar tauka enda manah nganu Menteri Besai, Opis Menteri Pelajar Tinggi (KPT), nganu perintah, UMNO enggau tuai-tuai UPSI.
“Sida iya mai kain burak enggau ‘lungun’ ke digaga ari kutak lalu mai gambar PM digaga nyadi kelai ngemunaska AUKU,” ku iya.
Maya nya ku Samuel, Adam Adli dibai ke mua pagar UPSI di angkatka lalu diasuh bejaku bekaul enggau ‘kebebasan akademik’, lalu bisi sekeda baka ruau betikika pagar, minta pagar nya dibuka.
Urung pukul 2.20 pagi, polis nganjung kerita sida iya, lalu d sempulang ulih raban LSF (light strike force – ukai FRU) nyaga endur nya.
“Maya LSF datai, seraban nembiak (indu enggau lelaki) lalu ngalika diri ba jalai alun, ke nyadi sebagi ari terebai mensia lalu enda ngasuh polis nangkap sida iya tauka betapi enggau penyarut baka ke nyadi ba Mesir enggau Tunisia,” ku iya.
Ke pengabis berani ku Samuel, iya nya Khalid Ismet, nembiak Fakulti Undang-undang ari UM nguji ngelaban LSF enggau polis, tang polis semina nyaga endur nya lalu nadai belaban enggau bala nembiak universiti.
Maya sida nya ke reruah ku iya, bisi dipeda sekeda niki pagar laban deka nguji tama ke dalam UPSI.
“Udah timpuh ngaga pengawa begempuru nya ambis, OCPD ke gawa lebuh nya ngasuh polis nangkap sekeda nembiak ke enda ningaka jaku kelimpah nangika sida tu tama ke dalam UPSI lalu ngaga penyarut enggau nembiak Suksis UPSI, tuai nembiak ke bisi dalam kampus.
“Kami enggau UPSI dikeruga orang luar,” ku iya.
Iya nambah baru, maya pengawa begempuru bebala mayuh nya nyadi, polis nadai sekali kasar lebuh nangkap bala nembiak nya.
“Bala nembiak ke ngelaban datai ke sida iya empu ke labuh, lalu ukai semina sida aja ke terap, polis pen terap lebuh betangkapka sida tu.
“Siku ari ke nyau bedarah pen ukai ketegal kena palu polis tang bisi bakal maya sida mechahka dinding cheremin klinik panel universiti nya,” ku iya.
Maya nya, polis nangkap 17 iku nembiak lalu mai sida iya ngagai Palan Polis Tanjung Malim nyengkaum Adam Adli.
Sepengudah kes nya ku Samuel, universiti pulai nyadi likun baru.
“Polis nadai nangkap nembiak indu…Semina siku aja nembiak UPSI ke nganjung diri empu ngagai palan polis lalu kena tangkap ba palan ny
Read more: http://www.theborneopost.com/2012/01/04/orang-luar-ngatur-pengawa-begempuru-semina-deka-ngenyaika-nama-upsi/#ixzz1kJ1mCl4p
Monday, March 28, 2011
Suara Mahasiswa Sarawak: Politik Baru dan Pemimpin muda
KUALA LUMPUR – Pilihanraya Negeri Sarawak kali ini merupakan salah satu medan terbaik bagi rakyat Sarawak menyampaikan hasrat mereka memilih wakil rakyat yang mereka rasakan mampu memberi kebaikan dan khidmat terbaik untuk kawasan mereka.
Pilihanraya kali ini merupakan sebuah pilihanraya yang menyaksikan bilangan pengundi baru dan muda bertambah ramai. Ia meliputi 33% daripada 950 000 pengundi pada kali ini bagi keseluruhan kawasan Dewan Undangan Negeri Sarawak. Apa yang menariknya sudah pasti kuasa penentu pada kali ini berada di tangan golongan anak muda dan sudah pasti di kalangan anak muda ini terdapat kelompok yang disebut mahasiswa. Golongan mahasiswa merupakan sebuah golongan yang mampu menjadi kuasa pendesak.
Ketika menjadi ahli panel untuk rancangan analisa politik Sarawak dari pandangan mahasiswa Sarawak, pada 27 Mac, Ahad lepas di Astro Awani jam 10 malam saya telah ditanya oleh saudara Kamarul Baharin dan Nazri mengenai peranan mahasiswa dan apa yang ingin disuarakan oleh mahasiswa terhadap bakal-bakal calon Yang Berhormat kawasan mereka.
Sebagai seorang mahasiswa yang berada dalam kepimpinan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), pengalaman yang ada sedikit sebanyak membantu saya dalam memahami kehendak mahasiswa. Dalam menjawab soalan tersebut, saya telah membawa gagasan Politik Baru yang wujud dalam mahasiswa sekarang. Politik Baru merujuk kepada politik ilmu, iaitu politik yang berhemah, politik matang dan penuh dengan kejujuran, ketelusan dan tidak mengampu. Saya bernasib baik kerana menjadi salah seorang MPP semasa idea ini dikemukan oleh YB Dato’ Saifuddin Abdullah ( Timbalan menteri KPT) inginkan golongan mahasiswa menjadi pemimpin akan datang yang membawa politik baru yang bakal memberi nafas baru dalam kepimpinan politik negara nanti. Politik baru ini sebenarnya menjadi salah satu budaya politik yang menjadi amalan golongan mahasiswa terutamanya di Sarawak.
Dalam hal ini, golongan mahasiswa Sarawak pastinya lebih terdedah kepada maklumat terkini terutamanya melalui blog-blog dan laman sosial seperti Facebook dan Twitter. Saya berpendapat golongan generasi Y ini pastinya mempunyai pandangan sendiri kerana mereka sudah menyedari kepentingan politik kerana maklumat senang didapati. Mereka juga sudah pandai menganalisis sesuatu maklumat dan golongan muda ini tidak mudah condong kepada sesuatu pihak atau maklumat kalau mereka merasakan ia tidak betul atau tidak tepat. Harus ingat golongan intelektual ini hanya akan percaya kalau terdapat fakta atau bukti yang jelas mengenai sesuatu isu.
Di samping itu, saya turut ditanya mengenai apa harapan dan aspirasi yang golongan muda terutama masyarakat muda Dayak inginkan daripada kepimpinan atasan dan bakal-bakal calon kami nanti. Bagi kami mahasiswa, bakal-bakal calon hendaklah seorang yang mampu membawa suara masyarakat sekitarnya. Politik pada masa kini adalah berbeza pada masa dahulu. Sekarang pengundi terutama golongan muda akan menilai dari segi latar belakang calon dan keupayaan calon. Perkara ini perlu diambil berat oleh kepimpinan setiap parti terutama perubahan politik di dalam negara kita lebih melihat kepada calon.
Selain itu, saya juga berharap kepada bakal-bakal Wakil Rakyat nanti terutama kawasan majoriti Dayak dan khsusunya di DUN saya akan mengundi iaitu N.34 Krian, kerana isunya sama iaitu masalah infrastruktur seperti jalan raya tidak bertar, bekalan elektri dan air bersih haruslah diselesaikan. Jangan hanya semasa kempen sahaja berjanji tapi akhirnya nanti tidak juga dilaksanakan. Jangan hanya pacakkan tiang sahaja semasa kempen tapi teruskan projek tersebut kerana hal ini menjadi salah satu perkiraan atau diambil perhatian oleh rakyat.
Saya juga mencadangkan agar tabung pendidikan untuk setiap DUN diwujudkan. Sebelum ini hanya ADUN Pelagus iaitu Larry Sng sahaja yang pernah mewujudkan dan idea ini seharusnya dibawa bersama-sama oleh bakal wakil rakyat nanti. Mentransformasikan masyarakat bukan perkara mudah malah mengambil masa yang lama, justeru itu saya berpendapat melalui pendidikan sahaja mampu menaiktarafkan penduduk di kawasan tersebut. Masyarakat Dayak bukan tidak pandai atau tidak layak masuk universiti, namun kerana masalah kekangan kewangan kerana jelas tidak ada tabung pendidikan khas untuk anak-anak di kawasan tersebut ia pasti membantutkan proses akademik mereka.
Kita tidak hanya berharap kepada kerajaan persekutuan atau negeri sahaja tetapi sebagai wakil rakyat kita kena ada inisiatif sendiri. Contoh paling jelas Yayasan Pendidikan Cheras yang ditubuhkan oleh Datuk Wira Syed Ali patut dijadikan contoh.
Akhir sekali saya membawa apa kehendak masyarakat golongan muda dan mahasiswa yang inginkan calon-calon kali ini ditampilkan dari kalangan golongan muda atau lebih dikenali sebagai Pemuda. Kita berharap supaya pucuk pimpinan mana-mana parti dapat turun padang terlebih dahulu melihat sokongan rakyat dan tanyakan kepada mereka siapakah yang layak menjadi calon bukannya memilih berdasarkan criteria tertentu tetapi akhirnya kalah. Malah kita berharap wakil-wakil rakyat yang sudah sampai 4 penggal atau lebih sudah sampai waktunya berundur dan memberi peluang kepada muka baru dari kepimpinan pemuda jikalau merasakan tidak mampu membawa perubahan atau tidak mampu mengikut cara politik baru yang menuntuk wakil rakyat lebih kepada Yang Bekerja kepada rakyat dan mesra rakyat. Malah kami berharap agar pucuk kepimpinan setiap parti bertanding agar menilai dulu setiap calon sebelum membuat keputusan yang muktamad.
Seperti kata Datuk Seri Najib Tun Razak, calon-calon yang akan ditampilkan oleh BN adalah calon yang mampu menang dan bekerja. Jadi apa salahnya kalau ia dipraktikan di Sarawak memandangkan apa gunanya meletakkan calon yang sudah ditolak atau tidak dipercayai rakyat lagi untuk menjadi calon. Harus ingat rakyat sudah bijak untuk menilai dan tidak lagi seperti dahulu dalam mengundi. Malah saingan BN, Pakatan Rakyat dijangka meletakkan calon-calon dari golongan muda dan mempunyai pendidikan jadi tidak salahnya juga kalau BN turut meletakan calon muda pada kali ini bagi menunjukkan perubahan baru dan transformasi yang ingin dibawa generasi baru.
Justeru itu kami mahasiswa berpendapat supaya daripada mana-mana pucuk pimpinan parti tidak kiralah Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat atau SNAP, pertimbangkanlah calon-calon muda yang berpotensi sebelum keputusan siapakah calon dikeluarkan. Percayalah kalau calon muda tersebut berkaliber dan mampu bekerja, golongan muda dan pengundi lain akan menyokong. Calon muda pasti akan mampu menjadi wakil rakyat yang “energetic” sekaligus mampu membawa idea yang baru dan membawa pembangunan yang bersepadu serta mentrasnformasikan ekonomi kawasannya berlandaskan idea baru mengikut peredaran zaman.
Oleh itu, kami berharap supaya politik baru yang berteraskan politik ilmu dan pemberian peluang kepada calon-calon muda yang berpotensi serta isu-isu infrasturktur dan pendidikan yang membelenggu masyarakat Sarawak terutamanya Dayak dapat diambil perhatian pucuk pimpinan parti yang bertanding kerana ianya dapat menentukan kemenangan Barisan Nasional, Pakatan Rakyat atau SNAP pada pilihanraya ke-10 kali ini.
Pilihanraya kali ini merupakan sebuah pilihanraya yang menyaksikan bilangan pengundi baru dan muda bertambah ramai. Ia meliputi 33% daripada 950 000 pengundi pada kali ini bagi keseluruhan kawasan Dewan Undangan Negeri Sarawak. Apa yang menariknya sudah pasti kuasa penentu pada kali ini berada di tangan golongan anak muda dan sudah pasti di kalangan anak muda ini terdapat kelompok yang disebut mahasiswa. Golongan mahasiswa merupakan sebuah golongan yang mampu menjadi kuasa pendesak.
Ketika menjadi ahli panel untuk rancangan analisa politik Sarawak dari pandangan mahasiswa Sarawak, pada 27 Mac, Ahad lepas di Astro Awani jam 10 malam saya telah ditanya oleh saudara Kamarul Baharin dan Nazri mengenai peranan mahasiswa dan apa yang ingin disuarakan oleh mahasiswa terhadap bakal-bakal calon Yang Berhormat kawasan mereka.
Sebagai seorang mahasiswa yang berada dalam kepimpinan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), pengalaman yang ada sedikit sebanyak membantu saya dalam memahami kehendak mahasiswa. Dalam menjawab soalan tersebut, saya telah membawa gagasan Politik Baru yang wujud dalam mahasiswa sekarang. Politik Baru merujuk kepada politik ilmu, iaitu politik yang berhemah, politik matang dan penuh dengan kejujuran, ketelusan dan tidak mengampu. Saya bernasib baik kerana menjadi salah seorang MPP semasa idea ini dikemukan oleh YB Dato’ Saifuddin Abdullah ( Timbalan menteri KPT) inginkan golongan mahasiswa menjadi pemimpin akan datang yang membawa politik baru yang bakal memberi nafas baru dalam kepimpinan politik negara nanti. Politik baru ini sebenarnya menjadi salah satu budaya politik yang menjadi amalan golongan mahasiswa terutamanya di Sarawak.
Dalam hal ini, golongan mahasiswa Sarawak pastinya lebih terdedah kepada maklumat terkini terutamanya melalui blog-blog dan laman sosial seperti Facebook dan Twitter. Saya berpendapat golongan generasi Y ini pastinya mempunyai pandangan sendiri kerana mereka sudah menyedari kepentingan politik kerana maklumat senang didapati. Mereka juga sudah pandai menganalisis sesuatu maklumat dan golongan muda ini tidak mudah condong kepada sesuatu pihak atau maklumat kalau mereka merasakan ia tidak betul atau tidak tepat. Harus ingat golongan intelektual ini hanya akan percaya kalau terdapat fakta atau bukti yang jelas mengenai sesuatu isu.
Di samping itu, saya turut ditanya mengenai apa harapan dan aspirasi yang golongan muda terutama masyarakat muda Dayak inginkan daripada kepimpinan atasan dan bakal-bakal calon kami nanti. Bagi kami mahasiswa, bakal-bakal calon hendaklah seorang yang mampu membawa suara masyarakat sekitarnya. Politik pada masa kini adalah berbeza pada masa dahulu. Sekarang pengundi terutama golongan muda akan menilai dari segi latar belakang calon dan keupayaan calon. Perkara ini perlu diambil berat oleh kepimpinan setiap parti terutama perubahan politik di dalam negara kita lebih melihat kepada calon.
Selain itu, saya juga berharap kepada bakal-bakal Wakil Rakyat nanti terutama kawasan majoriti Dayak dan khsusunya di DUN saya akan mengundi iaitu N.34 Krian, kerana isunya sama iaitu masalah infrastruktur seperti jalan raya tidak bertar, bekalan elektri dan air bersih haruslah diselesaikan. Jangan hanya semasa kempen sahaja berjanji tapi akhirnya nanti tidak juga dilaksanakan. Jangan hanya pacakkan tiang sahaja semasa kempen tapi teruskan projek tersebut kerana hal ini menjadi salah satu perkiraan atau diambil perhatian oleh rakyat.
Saya juga mencadangkan agar tabung pendidikan untuk setiap DUN diwujudkan. Sebelum ini hanya ADUN Pelagus iaitu Larry Sng sahaja yang pernah mewujudkan dan idea ini seharusnya dibawa bersama-sama oleh bakal wakil rakyat nanti. Mentransformasikan masyarakat bukan perkara mudah malah mengambil masa yang lama, justeru itu saya berpendapat melalui pendidikan sahaja mampu menaiktarafkan penduduk di kawasan tersebut. Masyarakat Dayak bukan tidak pandai atau tidak layak masuk universiti, namun kerana masalah kekangan kewangan kerana jelas tidak ada tabung pendidikan khas untuk anak-anak di kawasan tersebut ia pasti membantutkan proses akademik mereka.
Kita tidak hanya berharap kepada kerajaan persekutuan atau negeri sahaja tetapi sebagai wakil rakyat kita kena ada inisiatif sendiri. Contoh paling jelas Yayasan Pendidikan Cheras yang ditubuhkan oleh Datuk Wira Syed Ali patut dijadikan contoh.
Akhir sekali saya membawa apa kehendak masyarakat golongan muda dan mahasiswa yang inginkan calon-calon kali ini ditampilkan dari kalangan golongan muda atau lebih dikenali sebagai Pemuda. Kita berharap supaya pucuk pimpinan mana-mana parti dapat turun padang terlebih dahulu melihat sokongan rakyat dan tanyakan kepada mereka siapakah yang layak menjadi calon bukannya memilih berdasarkan criteria tertentu tetapi akhirnya kalah. Malah kita berharap wakil-wakil rakyat yang sudah sampai 4 penggal atau lebih sudah sampai waktunya berundur dan memberi peluang kepada muka baru dari kepimpinan pemuda jikalau merasakan tidak mampu membawa perubahan atau tidak mampu mengikut cara politik baru yang menuntuk wakil rakyat lebih kepada Yang Bekerja kepada rakyat dan mesra rakyat. Malah kami berharap agar pucuk kepimpinan setiap parti bertanding agar menilai dulu setiap calon sebelum membuat keputusan yang muktamad.
Seperti kata Datuk Seri Najib Tun Razak, calon-calon yang akan ditampilkan oleh BN adalah calon yang mampu menang dan bekerja. Jadi apa salahnya kalau ia dipraktikan di Sarawak memandangkan apa gunanya meletakkan calon yang sudah ditolak atau tidak dipercayai rakyat lagi untuk menjadi calon. Harus ingat rakyat sudah bijak untuk menilai dan tidak lagi seperti dahulu dalam mengundi. Malah saingan BN, Pakatan Rakyat dijangka meletakkan calon-calon dari golongan muda dan mempunyai pendidikan jadi tidak salahnya juga kalau BN turut meletakan calon muda pada kali ini bagi menunjukkan perubahan baru dan transformasi yang ingin dibawa generasi baru.
Justeru itu kami mahasiswa berpendapat supaya daripada mana-mana pucuk pimpinan parti tidak kiralah Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat atau SNAP, pertimbangkanlah calon-calon muda yang berpotensi sebelum keputusan siapakah calon dikeluarkan. Percayalah kalau calon muda tersebut berkaliber dan mampu bekerja, golongan muda dan pengundi lain akan menyokong. Calon muda pasti akan mampu menjadi wakil rakyat yang “energetic” sekaligus mampu membawa idea yang baru dan membawa pembangunan yang bersepadu serta mentrasnformasikan ekonomi kawasannya berlandaskan idea baru mengikut peredaran zaman.
Oleh itu, kami berharap supaya politik baru yang berteraskan politik ilmu dan pemberian peluang kepada calon-calon muda yang berpotensi serta isu-isu infrasturktur dan pendidikan yang membelenggu masyarakat Sarawak terutamanya Dayak dapat diambil perhatian pucuk pimpinan parti yang bertanding kerana ianya dapat menentukan kemenangan Barisan Nasional, Pakatan Rakyat atau SNAP pada pilihanraya ke-10 kali ini.
Saturday, March 26, 2011
Projek Anak Manuk N.34 Krian
SARATOK: Sepenyampau 474 pintu ruang bilik ari lebih 30 buah rumah panjai ba genturung menua Seblak enggau Sebetan Ulu pagi ensanus nerima 10,000 iku anak manuk penakan.
Pengawa meri sereta bedua manuk penakan nya dipenyadika Menteri Muda Betanam betupi Moden (Koperasi enggau Gerempung Bumai ) Sarawak, Datuk Peter Nyarok anak Penghulu Entri.
Nitihka penerang ari Nyarok, pengawa meri anak manuk penakan nya sebagi ari perambu pemansang ke dipejalaika perintah ninting taun.
“Kami ngarapka mensia mayuh ke nerima tulung ari perintah taja pan mimit ulih nyaga sereta enggau bantu nya ulih ngenataika asil sereta ngurangka penanggul, ti nitihka juluk ati perintah.
“Tu nunjukka perintah bebendar nulung nyungkakka tikas sosioekonomi ayat kelebih agi rayat ke diau ba menua pesisir.
“Program meri anak manuk penakan ba N34 Krian tu dipejalaika berenggat, udah tu sida ba Sungai Budu enggau Krian Ulu,” ku iya madahka pengawa meri anak manuk penakan ngagai rayat patut ditembu bulan April.
Nyarok mansutka penerang lebuh dikerandau pengarang berita sepengudah meri sereta bedua anak manuk penakan ngagai mensia mayuh ke diau ba genturung menua Seblak enggau Sebetan Ulu ke diatur ba mua Opis Betaman Betupi Saratok ditu.
Nyarok ngarapka orang mayuh ke bedau nerima anak manuk penakan ulih liat ati nganti gintir diri laban pengawa nya deka diatur berenggat sereta bepanggai bekal anak manuk ari ladang.
“Semua pengawa ke dipejalaika kami tu endang sebagi ari tanggung pengawa nyadi tuai sereta perambu enggau program pemansang ti seruran dikereja, lalu ngarapka kita enda bechiping penemu madahka tu kena kami minta sukung ari rayat,” ku iya
Tiap ruang bilik ba tiap bengkah rumah panjai nerima 15 iku anak manuk.
Nyempulang Nyarok nyuaka anak manuk Pemesai Opis Betanam Betupi Saratok, Laeng Meran.
Pengawa meri sereta bedua manuk penakan nya dipenyadika Menteri Muda Betanam betupi Moden (Koperasi enggau Gerempung Bumai ) Sarawak, Datuk Peter Nyarok anak Penghulu Entri.
Nitihka penerang ari Nyarok, pengawa meri anak manuk penakan nya sebagi ari perambu pemansang ke dipejalaika perintah ninting taun.
“Kami ngarapka mensia mayuh ke nerima tulung ari perintah taja pan mimit ulih nyaga sereta enggau bantu nya ulih ngenataika asil sereta ngurangka penanggul, ti nitihka juluk ati perintah.
“Tu nunjukka perintah bebendar nulung nyungkakka tikas sosioekonomi ayat kelebih agi rayat ke diau ba menua pesisir.
“Program meri anak manuk penakan ba N34 Krian tu dipejalaika berenggat, udah tu sida ba Sungai Budu enggau Krian Ulu,” ku iya madahka pengawa meri anak manuk penakan ngagai rayat patut ditembu bulan April.
Nyarok mansutka penerang lebuh dikerandau pengarang berita sepengudah meri sereta bedua anak manuk penakan ngagai mensia mayuh ke diau ba genturung menua Seblak enggau Sebetan Ulu ke diatur ba mua Opis Betaman Betupi Saratok ditu.
Nyarok ngarapka orang mayuh ke bedau nerima anak manuk penakan ulih liat ati nganti gintir diri laban pengawa nya deka diatur berenggat sereta bepanggai bekal anak manuk ari ladang.
“Semua pengawa ke dipejalaika kami tu endang sebagi ari tanggung pengawa nyadi tuai sereta perambu enggau program pemansang ti seruran dikereja, lalu ngarapka kita enda bechiping penemu madahka tu kena kami minta sukung ari rayat,” ku iya
Tiap ruang bilik ba tiap bengkah rumah panjai nerima 15 iku anak manuk.
Nyempulang Nyarok nyuaka anak manuk Pemesai Opis Betanam Betupi Saratok, Laeng Meran.
Friday, November 12, 2010
Kenyataan Penuh ulasan mengenai dakwaan UPSIKINI terhadap pemain catur dan kawalan politik Kampus UPSI
Salam Perpaduan dan Salam 1 Malaysia semua,
Saya begitu tertarik dengan kolumnis UPSIKINI mengenai pemain catur dan politik kawalan di Kampus UPSI. Sebagai ahli Majlis Perwakilan Pelajar yang memegang peranan sebagai Exco Perpaduan & Integrasi adalah wajar saya tampil ke hadapan bagi mengulas mengenai artikel ini bagi mengelakkan kekeliruan. Pelbagai presepsi mengenai MPP dikeluarkan dalam kebanyakkan artikel di mana mana blog di seluruh negara terutama mengenai organisasi MPP itu sendiri. MPP atau dikenali sebagai Majlis Perwakilan Pelajar atau dikenali MPM ( Majlis Perwakilan Mahasiswa) di beberapa Universiti merupakan sebuah badan tertinggi mahasiswa di seluruh Universiti. MPP berperanan sebagai suara mahasiswa dan mahasiswi yang boleh bertindak secara proaktif dalam melicinkan pentadbiran dan membantu Universiti. Namun ia bukanlah sebagai pak turut semata-mata seperti mana yang dilaungkan ramai mahasiswa. MPP juga merupakan jambatan perhubungan antara mahasiswa dengan pihak pentadbiran.
Dakwaan mengenai adanya pencatur di dalam kabinet MPP merupakan satu dakwaan tidak berasas malah wujudnya campur tangan pihak tertentu juga tidak berasas. Hal ini demikian kerana di pihak MPP, kami dipilih secara terus oleh mahasiswa dan bukannya dipilih oleh pihak pentadbir. Kami dipilih turut melalui sistem pilihanraya yang telus dan adil yang dipantau oleh pihak yang diamanahkan. Sekiranya ada dakwaan MPP dicaturkan, menurut pandangan saya yang merasai sendiri hidup sebagai MPP, tidak pernah langsung kami mendapat campur tangan dari pihak pentadbir atau pihak berkaitan. MPP diberi kebebasan bergerak dan mengendalikan sesuatu program atau membawa isu tidak kira isu nasional atau kampus asalkan ia tidak bertentangan dengan AUKU. Malah kami sering kali diminta memberi pandangan mengenai beberapa isu penting oleh pihak pentadbir dan kami turut dibawa berbincang bersama-sama dalam mencari jalan penyelesaian.
Mengenai dakwaan MPP tidak bersuara mengenai isu kebajikan dan lain lain isu seperti dikatakan kolumnis UPSIKINI:
“Kepimpian yang ada hanya sekadar sahaja. Isu kebajikan mahasiswa tiada yang bersuara. Posting, sistem pendaftaran akademik, isu kebejatan sosial tiada pemimpin mahasiswa yang endah. Kerosakan pendidikan dan pergelutan politik murahan bukan lagi menjadi bahan kritik mereka. Pastinya ungkapan ‘bagai lembu dicucuk hidung mungkin sinonim dengan mereka”.
Bagi saya yang berada dalam saf kepimpinan MPP, saya menyangkal dakwaan kononnya MPP tidak berjuang dan bersuara mengenai isu-isu kebajikan, posting, sistem pendaftaran akademik, isu kebajetan sosial dan lain-lain isu. Sebenarnya semua ini kami suarakan dalam mesyuarat bersama-sama dengan pihak pentadbir termasuk dengan Naib Canselor kita sendiri. Bahkan isu sejagat mengenai dunia pendidikan negara turut dibawa ke Konvensyen MPP di Estet, Bangi dan Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan. Cuma mungkin kurangnya promosi dan pendedahan yang dilakukan MPP menyebabkan wujudnya ungkapan MPP tidak buat kerja atau MPP tidak bersuara. Malah MPP 2010/2011 merupakan antara MPP yang proaktif dalam kampus kali ini kerana isu-isu seperti bas ke Proton City, sistem pendaftaran, kebajikan, isu bas untuk baktisiswa dan banyak lagi telah berjaya dibawa oleh barisan kepimpinan MPP kali ini. Malah ada di antara kami dilabelkan sebagai MPP bersuara lantang oleh pihak pentadbir atas dasar memperjuangkan suara mahasiswa dan menyampaikan isu-isu tersebut terus ke pihak pentadbir. Malah ada beberapa isu yang disuarakan kami mungkin tidak berhasil pada masa kami tetapi akan menjadi hasil pada masa datang untuk kebaikkan bakal junior-junior kita nanti. Sebagai contoh, isu yang saya perjuangkan setiap kali mesyuarat dengan Naib Canselor dan Timbalan Naib Canselor mengenai penempatan Ambilan Julai 2008 semula selepas praktikal, tidak akan terus berhasil pada masa ini, tetapi hasilnya akan kita lihat selepas praktikal tersebut. Namun yang penting pihak pentadbir Universiti sudah mengambil berat isu ini secara serius dan saya berharap MPP yang akan datang meneruskan isu ini sebab ia melibatkan kebajikan mahasiswa itu sendiri
Selain itu, di pihak MPP, mengenai kem kepimpinan menjadi syarat pertandingan jawatan dalam MPP, saya ingin membawa satu kenyataan:
Kalau takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai.
Kenapa saya berkata demikian kerana sebagai bakal pemimpin kita hendaklah sentiasa bersedia dalam apa juga situasi. Dakwaan mengenai manipulasi pihak JHEPA mengunakan sebagai syarat pemilihan MPP seharusnya bukan isu kerana syarat ini sudah masuk tahun kedua digunakan. Kenapa perlu hal ini dibangkitkan semula. Bagi yang berminat mengikuti kursus MPP ini, anda haruslah berani untuk mengorbankan masa bagi mengikuti kursus ini walau apa terjadi kerana anda bakal pemimpin yang sentiasa bersedia. Jikalau tidak bersedia mengorbankan apa sahaja, usah cakap ingin menjadi pemimpin mahasiswa kerana diri seorang pemimpin itu seharusnya sentiasa berkorban dan bersedia bukannya hanya pandai berfalsafah dan berkata-kata tetapi tidak ada perlaksanaan. Justeru itu, saya menyeru kepada semua mahasiswa yang ingin menjadi ahli MPP, daftarlah dengan JHEPA bagi kursus kepimpinan yang Mahasiswa UPSI 2010 di Bahagian Pembangunan Pelajar sebelum 16 Disember ini. Sama-samalah kita memeriahkan pilihanraya kampus akan datang.
Akhir sekali saya berharap perjelasan ini dapat memberi gambaran bagaimana kerja MPP dalam membawa suara pelajar terutama di UPSI sebagai ”Student Leader” yang betul-betul berkesan. Terima kasih kepada saudara kolumnis UPSIKINI yang mengeluarkan artikel yang agak menarik ini. Saya juga berharap agar para mahasiswa UPSI bersama-sama dengan kepimpinan MPP dalam memperjuangkan bersama sama suara mahasiswa dan bersama-sama membantu universiti dalam mencapai visi dan misi Universiti. Saya juga berharap supaya mahasiswa UPSI yang ada cadangan atau isu-isu penting atau apa-apa pandangan, jangan malu berjumpa dengan pihak MPP kerana kami terbuka mendengar pandangan anda dan kami bersedia untuk dikritik sekiranya ada kekurangan. Kami berada di MPP adalah kerana anda dan suara serta kebajikan anda merupakan amanah kami untuk disuarakan dan diselesaikan.
Sekian Terima Kasih dan Salam perjuangan..
Yang Ikhlas,
Samuel Sila Mathew Unjah
Exco Perpaduan & Integrasi Majlis Perwakilan Pelajar
Universiti Pendidikan Sultan Idris
Sesi 2009/2010
Saya begitu tertarik dengan kolumnis UPSIKINI mengenai pemain catur dan politik kawalan di Kampus UPSI. Sebagai ahli Majlis Perwakilan Pelajar yang memegang peranan sebagai Exco Perpaduan & Integrasi adalah wajar saya tampil ke hadapan bagi mengulas mengenai artikel ini bagi mengelakkan kekeliruan. Pelbagai presepsi mengenai MPP dikeluarkan dalam kebanyakkan artikel di mana mana blog di seluruh negara terutama mengenai organisasi MPP itu sendiri. MPP atau dikenali sebagai Majlis Perwakilan Pelajar atau dikenali MPM ( Majlis Perwakilan Mahasiswa) di beberapa Universiti merupakan sebuah badan tertinggi mahasiswa di seluruh Universiti. MPP berperanan sebagai suara mahasiswa dan mahasiswi yang boleh bertindak secara proaktif dalam melicinkan pentadbiran dan membantu Universiti. Namun ia bukanlah sebagai pak turut semata-mata seperti mana yang dilaungkan ramai mahasiswa. MPP juga merupakan jambatan perhubungan antara mahasiswa dengan pihak pentadbiran.
Dakwaan mengenai adanya pencatur di dalam kabinet MPP merupakan satu dakwaan tidak berasas malah wujudnya campur tangan pihak tertentu juga tidak berasas. Hal ini demikian kerana di pihak MPP, kami dipilih secara terus oleh mahasiswa dan bukannya dipilih oleh pihak pentadbir. Kami dipilih turut melalui sistem pilihanraya yang telus dan adil yang dipantau oleh pihak yang diamanahkan. Sekiranya ada dakwaan MPP dicaturkan, menurut pandangan saya yang merasai sendiri hidup sebagai MPP, tidak pernah langsung kami mendapat campur tangan dari pihak pentadbir atau pihak berkaitan. MPP diberi kebebasan bergerak dan mengendalikan sesuatu program atau membawa isu tidak kira isu nasional atau kampus asalkan ia tidak bertentangan dengan AUKU. Malah kami sering kali diminta memberi pandangan mengenai beberapa isu penting oleh pihak pentadbir dan kami turut dibawa berbincang bersama-sama dalam mencari jalan penyelesaian.
Mengenai dakwaan MPP tidak bersuara mengenai isu kebajikan dan lain lain isu seperti dikatakan kolumnis UPSIKINI:
“Kepimpian yang ada hanya sekadar sahaja. Isu kebajikan mahasiswa tiada yang bersuara. Posting, sistem pendaftaran akademik, isu kebejatan sosial tiada pemimpin mahasiswa yang endah. Kerosakan pendidikan dan pergelutan politik murahan bukan lagi menjadi bahan kritik mereka. Pastinya ungkapan ‘bagai lembu dicucuk hidung mungkin sinonim dengan mereka”.
Bagi saya yang berada dalam saf kepimpinan MPP, saya menyangkal dakwaan kononnya MPP tidak berjuang dan bersuara mengenai isu-isu kebajikan, posting, sistem pendaftaran akademik, isu kebajetan sosial dan lain-lain isu. Sebenarnya semua ini kami suarakan dalam mesyuarat bersama-sama dengan pihak pentadbir termasuk dengan Naib Canselor kita sendiri. Bahkan isu sejagat mengenai dunia pendidikan negara turut dibawa ke Konvensyen MPP di Estet, Bangi dan Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan. Cuma mungkin kurangnya promosi dan pendedahan yang dilakukan MPP menyebabkan wujudnya ungkapan MPP tidak buat kerja atau MPP tidak bersuara. Malah MPP 2010/2011 merupakan antara MPP yang proaktif dalam kampus kali ini kerana isu-isu seperti bas ke Proton City, sistem pendaftaran, kebajikan, isu bas untuk baktisiswa dan banyak lagi telah berjaya dibawa oleh barisan kepimpinan MPP kali ini. Malah ada di antara kami dilabelkan sebagai MPP bersuara lantang oleh pihak pentadbir atas dasar memperjuangkan suara mahasiswa dan menyampaikan isu-isu tersebut terus ke pihak pentadbir. Malah ada beberapa isu yang disuarakan kami mungkin tidak berhasil pada masa kami tetapi akan menjadi hasil pada masa datang untuk kebaikkan bakal junior-junior kita nanti. Sebagai contoh, isu yang saya perjuangkan setiap kali mesyuarat dengan Naib Canselor dan Timbalan Naib Canselor mengenai penempatan Ambilan Julai 2008 semula selepas praktikal, tidak akan terus berhasil pada masa ini, tetapi hasilnya akan kita lihat selepas praktikal tersebut. Namun yang penting pihak pentadbir Universiti sudah mengambil berat isu ini secara serius dan saya berharap MPP yang akan datang meneruskan isu ini sebab ia melibatkan kebajikan mahasiswa itu sendiri
Selain itu, di pihak MPP, mengenai kem kepimpinan menjadi syarat pertandingan jawatan dalam MPP, saya ingin membawa satu kenyataan:
Kalau takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai.
Kenapa saya berkata demikian kerana sebagai bakal pemimpin kita hendaklah sentiasa bersedia dalam apa juga situasi. Dakwaan mengenai manipulasi pihak JHEPA mengunakan sebagai syarat pemilihan MPP seharusnya bukan isu kerana syarat ini sudah masuk tahun kedua digunakan. Kenapa perlu hal ini dibangkitkan semula. Bagi yang berminat mengikuti kursus MPP ini, anda haruslah berani untuk mengorbankan masa bagi mengikuti kursus ini walau apa terjadi kerana anda bakal pemimpin yang sentiasa bersedia. Jikalau tidak bersedia mengorbankan apa sahaja, usah cakap ingin menjadi pemimpin mahasiswa kerana diri seorang pemimpin itu seharusnya sentiasa berkorban dan bersedia bukannya hanya pandai berfalsafah dan berkata-kata tetapi tidak ada perlaksanaan. Justeru itu, saya menyeru kepada semua mahasiswa yang ingin menjadi ahli MPP, daftarlah dengan JHEPA bagi kursus kepimpinan yang Mahasiswa UPSI 2010 di Bahagian Pembangunan Pelajar sebelum 16 Disember ini. Sama-samalah kita memeriahkan pilihanraya kampus akan datang.
Akhir sekali saya berharap perjelasan ini dapat memberi gambaran bagaimana kerja MPP dalam membawa suara pelajar terutama di UPSI sebagai ”Student Leader” yang betul-betul berkesan. Terima kasih kepada saudara kolumnis UPSIKINI yang mengeluarkan artikel yang agak menarik ini. Saya juga berharap agar para mahasiswa UPSI bersama-sama dengan kepimpinan MPP dalam memperjuangkan bersama sama suara mahasiswa dan bersama-sama membantu universiti dalam mencapai visi dan misi Universiti. Saya juga berharap supaya mahasiswa UPSI yang ada cadangan atau isu-isu penting atau apa-apa pandangan, jangan malu berjumpa dengan pihak MPP kerana kami terbuka mendengar pandangan anda dan kami bersedia untuk dikritik sekiranya ada kekurangan. Kami berada di MPP adalah kerana anda dan suara serta kebajikan anda merupakan amanah kami untuk disuarakan dan diselesaikan.
Sekian Terima Kasih dan Salam perjuangan..
Yang Ikhlas,
Samuel Sila Mathew Unjah
Exco Perpaduan & Integrasi Majlis Perwakilan Pelajar
Universiti Pendidikan Sultan Idris
Sesi 2009/2010
Penutupan Pendaftaran Kursus Secara Online
PERKEMBANGAN SISTEM PENDAFTARAN KURSUS ONLINE:
Perhatian Kepada Semua Pelajar ISMP Semester 1,2 dan 3
Sistem Pendaftaran Kursus Secara Online akan ditutup buat sementara waktu untuk membolehkan kerja-kerja teknikal dilaksanakan bagi memastikan sistem berjalan lancar.
Untuk makluman, penutupan sistem ini akan bermula seperti berikut:
Tarikh : 12 November 2010 (Jumaat)
Masa : Dari jam 8.00 mlm - 12.00 mlm
Sebarang perkembangan selanjutnya akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.
Sekian, harap maklum.
Sebarang pertanyaan, sila hubungi kami.
Unit Pendaftaran
Bahagian Hal Ehwal Akademik
05-450 6923/6992
e-mail : redzuan@upsi.edu.my
Perhatian Kepada Semua Pelajar ISMP Semester 1,2 dan 3
Sistem Pendaftaran Kursus Secara Online akan ditutup buat sementara waktu untuk membolehkan kerja-kerja teknikal dilaksanakan bagi memastikan sistem berjalan lancar.
Untuk makluman, penutupan sistem ini akan bermula seperti berikut:
Tarikh : 12 November 2010 (Jumaat)
Masa : Dari jam 8.00 mlm - 12.00 mlm
Sebarang perkembangan selanjutnya akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.
Sekian, harap maklum.
Sebarang pertanyaan, sila hubungi kami.
Unit Pendaftaran
Bahagian Hal Ehwal Akademik
05-450 6923/6992
e-mail : redzuan@upsi.edu.my
Sunday, October 24, 2010
Iban History
The Ibans are a branch of the Dayak peoples of Borneo.In Malaysia,most Ibans are located in Sarawak,a small portion in Sabah and some in west Malaysia. They were formerly known during the colonial period by the British as Sea Dayaks. Ibans were renowned for practising headhunting and tribal/territorial expansion. A long time ago, being a very strong and successful warring tribe, the Ibans were a very feared tribe in Borneo. They speak the Iban language.
Today, the days of headhunting and piracy are long gone and in has come the modern era of globalization and technology for the Ibans. The Iban population is concentrated in Sarawak, Brunei, and in the West Kalimantan region of Indonesia. They live in longhouses called rumah panjai. Most of the Iban longhouses are equipped with modern facilities such as electricity and water supply and other facilities such as (tar sealed) roads, telephone lines and the internet. Younger Ibans are mostly found in urban areas and visit their hometowns during the holidays. The Ibans today are becoming increasingly urbanised while (surprisingly) retaining most of their traditional heritage and culture.
The origin of the name Iban is a mystery, although many theories exist. During the British colonial era, the Ibans were called Sea Dayaks. Some believe that the word Iban was an ancient original Iban word for people or man. The modern-day Iban word for people or man is mensia, a slightly modified Malay loan word of the same meaning (manusia).
The Ibans were the original inhabitants of Borneo Island. Like the other Dayak tribes, they were originally farmers, hunters, and gatherers. Not much is known about Iban people before the arrival of the Western expeditions to Asia. Nothing was ever recorded by any voyagers about them.
The Ibans were unfortunately branded for being pioneers of headhunting. Headhunting among the Ibans is believed to have started when the lands occupied by the Ibans became over-populated. In those days, before the arrival of western civilization, intruding on lands belonging to other tribes resulted in death. Confrontation was the only way of survival.
In those days, the way of war was the only way that any Dayak tribe could achieve prosperity and fortune. Dayak warfare was brutal and bloody, to the point of ethnic cleansing. Many extinct tribes, such as the Seru and Bliun, are believed to have been assimilated or wiped out by the Ibans. Tribes like the Bukitan, who were the original inhabitants of Saribas, are believed to have been assimilated or forced northwards as far as Bintulu by the Ibans. The Ukits were also believed to have been nearly wiped out by the Ibans.
The Ibans started moving to areas in what is today’s Sarawak around the 15th century. After an initial phase of colonising and settling the river valleys, displacing or absorbing the local tribes, a phase of internecine warfare began. Local leaders were forced to resist the tax collectors of the sultans of Brunei. At the same time, Malay influence was felt, and Iban leaders began to be known by Malay titles such as Datu (Datuk), Nakhoda and Orang Kaya.
In later years, the Iban encountered the Bajau and Illanun, coming in galleys from the Philippines. These were seafaring tribes who came plundering throughout Borneo. However, the Ibans feared no tribe, and fought the Bajaus and Illanuns. One famous Iban legendary figure known as Lebor Menoa from Entanak, near modern-day Betong, fought and successfully defeated the Bajaus and Illanuns. It is likely that the Ibans learned seafaring skills from the Bajau and the Illanun, using these skills to plunder other tribes living in coastal areas, such as the Melanaus and the Selakos. This is evident with the existence of the seldom-used Iban boat with sail, called the bandung. This may also be one of the reasons James Brooke, who arrived in Sarawak around 1838, called the Ibans Sea Dayaks. For more than a century, the Ibans were known as Sea Dayaks to Westerners.
Religion, Culture and Festival
The Ibans were traditionally animist, although the majority are now Christian, some of them Muslim and many continue to observe both Christian and traditional ceremonies, particularly during marriages or festivals.
Significant festivals include the rice harvesting festival Gawai Dayak, the main festival for the Ibans.Other festivals include the bird festival Gawai Burong and the spirit festival Gawai Antu. The Gawai Dayak festival is celebrated every year on the 1st of June, at the end of the harvest season, to worship the Lord Sempulang Gana. On this day, the Ibans get together to celebrate, often visiting each other. The Iban traditional dance, the ngajat, is performed accompanied by the taboh and gendang, the Ibans’ traditional music. Pua Kumbu, the Iban traditional cloth, is used to decorate houses. Tuak, which is originally made of rice, is a wine used to serve guests. Nowadays, there are various kinds of tuak, made with rice alternatives such as sugar cane, ginger and corn.
The Gawai Burong (the bird festival) is held in honour of the War God, Singalang Burong. The name Singalang Burong literally means “Singalang the Bird”. This festival is initiated by a notable individual from time to time and hosted by individual longhouses. The Gawai Burong originally honoured warriors, but during more peaceful times evolved into a healing ceremony. The recitation of pantun (traditional chants by poets) is a particularly important aspect of the festival.
For the majority of Ibans who are Christians, some Chrisitian festivals such as Christmas, Good Friday, Easter, and other Christian festivals are also celebrated. Most Ibans are devout Christians and follow the Christian faith strictly.
Despite the difference in faiths, Ibans of different faiths do help each other during Gawais and Christmas. Differences in faith is never a problem in the Iban community. The Ibans believe in helping and having fun together. This is ironic for a tribe who once waged war with others due to differences.
Musical & Dancing Heritage
Iban music is percussion-oriented. The Iban have a musical heritage consisting of various types of agung ensembles – percussion ensembles composed of large hanging, suspended or held, bossed/knobbed gongs which act as drones without any accompanying melodic instrument. The typical Iban agung ensemble will include a set of engkerumungs (small agungs arranged together side by side and played like a xylophone), a tawak (the so-called ‘bass’), a bendai (which acts as a snare) and also a set of ketebung (a single sided drum/percussion).
The Iban as well as the Kayan also play an instrument resembling the flute called ‘Sape’. The Sape is the official musical instrument for the Malaysian state of Sarawak. It is played similarly to the way rock guitarists play guitar solos, albeit a little slower, but not as slow as blues. One example of Iban traditional music is the taboh.
The Ibans perform a unique dance called the ngajat. It serves many purposes depending on the occasion. During Gawais, it is used to entertain the people who in the olden days enjoy graceful ngajats as a form of entertainment. Iban men and women have different styles of ngajat. The ngajat involves a lot of precise body-turning movements. The ngajat for men is more aggressive and depicts a man going to war, or a bird flying (as a respect to the Iban god of war, Singalang Burong). The women’s form of ngajat consists of soft, graceful movements with very precise body turns. Each ngajat is accompanied by the taboh or the body.
Branches Of Iban Peoples
Although Ibans generally speak a dialect which is mutually intelligible, they can be divided into different branches which are named after the geographical areas where they reside.
Majority of Ibans who live around the Lundu and Samarahan region are called Sebuyaus.
Ibans who settled in areas in Serian district (places like Kampung Lebor, Kampung Tanah Mawang & others) are called Remuns. They may be the earliest Iban group to migrate to Sarawak.
Ibans who originated from Sri Aman area are called Balaus.
Ibans who come from Betong, Saratok & parts of Sarikei are called Saribas.
The Lubok Antu Ibans are classed by anthropologist as Ulu Ai Ibans.
Ibans from Undup are called Undup Ibans. Their dialect is somewhat a cross between the Ulu Ai dialect & the Balau dialect.
Ibans living in areas from Sarikei to Miri are called Rajang Ibans. They are the majority group of the Iban people. They can be found along the Rajang River, Sibu, Kapit, Belaga, Kanowit, Song, Sarikei, Bintangor, Bintulu and Miri. Their dialect is somewhat similar to the Ulu Ai dialect.
In Kalimantan (Indonesian part of Borneo), Iban people are even more diverse. The Kantu, Air Tabun, Semberuang, Sebaru’ , Bugau, Mualang & along with many other groups are classed as “Ibanic people” by anthropologist. They can be related to the Iban either by the dialect they speak or their custom, ritual & their way of life.
Today, the days of headhunting and piracy are long gone and in has come the modern era of globalization and technology for the Ibans. The Iban population is concentrated in Sarawak, Brunei, and in the West Kalimantan region of Indonesia. They live in longhouses called rumah panjai. Most of the Iban longhouses are equipped with modern facilities such as electricity and water supply and other facilities such as (tar sealed) roads, telephone lines and the internet. Younger Ibans are mostly found in urban areas and visit their hometowns during the holidays. The Ibans today are becoming increasingly urbanised while (surprisingly) retaining most of their traditional heritage and culture.
The origin of the name Iban is a mystery, although many theories exist. During the British colonial era, the Ibans were called Sea Dayaks. Some believe that the word Iban was an ancient original Iban word for people or man. The modern-day Iban word for people or man is mensia, a slightly modified Malay loan word of the same meaning (manusia).
The Ibans were the original inhabitants of Borneo Island. Like the other Dayak tribes, they were originally farmers, hunters, and gatherers. Not much is known about Iban people before the arrival of the Western expeditions to Asia. Nothing was ever recorded by any voyagers about them.
The Ibans were unfortunately branded for being pioneers of headhunting. Headhunting among the Ibans is believed to have started when the lands occupied by the Ibans became over-populated. In those days, before the arrival of western civilization, intruding on lands belonging to other tribes resulted in death. Confrontation was the only way of survival.
In those days, the way of war was the only way that any Dayak tribe could achieve prosperity and fortune. Dayak warfare was brutal and bloody, to the point of ethnic cleansing. Many extinct tribes, such as the Seru and Bliun, are believed to have been assimilated or wiped out by the Ibans. Tribes like the Bukitan, who were the original inhabitants of Saribas, are believed to have been assimilated or forced northwards as far as Bintulu by the Ibans. The Ukits were also believed to have been nearly wiped out by the Ibans.
The Ibans started moving to areas in what is today’s Sarawak around the 15th century. After an initial phase of colonising and settling the river valleys, displacing or absorbing the local tribes, a phase of internecine warfare began. Local leaders were forced to resist the tax collectors of the sultans of Brunei. At the same time, Malay influence was felt, and Iban leaders began to be known by Malay titles such as Datu (Datuk), Nakhoda and Orang Kaya.
In later years, the Iban encountered the Bajau and Illanun, coming in galleys from the Philippines. These were seafaring tribes who came plundering throughout Borneo. However, the Ibans feared no tribe, and fought the Bajaus and Illanuns. One famous Iban legendary figure known as Lebor Menoa from Entanak, near modern-day Betong, fought and successfully defeated the Bajaus and Illanuns. It is likely that the Ibans learned seafaring skills from the Bajau and the Illanun, using these skills to plunder other tribes living in coastal areas, such as the Melanaus and the Selakos. This is evident with the existence of the seldom-used Iban boat with sail, called the bandung. This may also be one of the reasons James Brooke, who arrived in Sarawak around 1838, called the Ibans Sea Dayaks. For more than a century, the Ibans were known as Sea Dayaks to Westerners.
Religion, Culture and Festival
The Ibans were traditionally animist, although the majority are now Christian, some of them Muslim and many continue to observe both Christian and traditional ceremonies, particularly during marriages or festivals.
Significant festivals include the rice harvesting festival Gawai Dayak, the main festival for the Ibans.Other festivals include the bird festival Gawai Burong and the spirit festival Gawai Antu. The Gawai Dayak festival is celebrated every year on the 1st of June, at the end of the harvest season, to worship the Lord Sempulang Gana. On this day, the Ibans get together to celebrate, often visiting each other. The Iban traditional dance, the ngajat, is performed accompanied by the taboh and gendang, the Ibans’ traditional music. Pua Kumbu, the Iban traditional cloth, is used to decorate houses. Tuak, which is originally made of rice, is a wine used to serve guests. Nowadays, there are various kinds of tuak, made with rice alternatives such as sugar cane, ginger and corn.
The Gawai Burong (the bird festival) is held in honour of the War God, Singalang Burong. The name Singalang Burong literally means “Singalang the Bird”. This festival is initiated by a notable individual from time to time and hosted by individual longhouses. The Gawai Burong originally honoured warriors, but during more peaceful times evolved into a healing ceremony. The recitation of pantun (traditional chants by poets) is a particularly important aspect of the festival.
For the majority of Ibans who are Christians, some Chrisitian festivals such as Christmas, Good Friday, Easter, and other Christian festivals are also celebrated. Most Ibans are devout Christians and follow the Christian faith strictly.
Despite the difference in faiths, Ibans of different faiths do help each other during Gawais and Christmas. Differences in faith is never a problem in the Iban community. The Ibans believe in helping and having fun together. This is ironic for a tribe who once waged war with others due to differences.
Musical & Dancing Heritage
Iban music is percussion-oriented. The Iban have a musical heritage consisting of various types of agung ensembles – percussion ensembles composed of large hanging, suspended or held, bossed/knobbed gongs which act as drones without any accompanying melodic instrument. The typical Iban agung ensemble will include a set of engkerumungs (small agungs arranged together side by side and played like a xylophone), a tawak (the so-called ‘bass’), a bendai (which acts as a snare) and also a set of ketebung (a single sided drum/percussion).
The Iban as well as the Kayan also play an instrument resembling the flute called ‘Sape’. The Sape is the official musical instrument for the Malaysian state of Sarawak. It is played similarly to the way rock guitarists play guitar solos, albeit a little slower, but not as slow as blues. One example of Iban traditional music is the taboh.
The Ibans perform a unique dance called the ngajat. It serves many purposes depending on the occasion. During Gawais, it is used to entertain the people who in the olden days enjoy graceful ngajats as a form of entertainment. Iban men and women have different styles of ngajat. The ngajat involves a lot of precise body-turning movements. The ngajat for men is more aggressive and depicts a man going to war, or a bird flying (as a respect to the Iban god of war, Singalang Burong). The women’s form of ngajat consists of soft, graceful movements with very precise body turns. Each ngajat is accompanied by the taboh or the body.
Branches Of Iban Peoples
Although Ibans generally speak a dialect which is mutually intelligible, they can be divided into different branches which are named after the geographical areas where they reside.
Majority of Ibans who live around the Lundu and Samarahan region are called Sebuyaus.
Ibans who settled in areas in Serian district (places like Kampung Lebor, Kampung Tanah Mawang & others) are called Remuns. They may be the earliest Iban group to migrate to Sarawak.
Ibans who originated from Sri Aman area are called Balaus.
Ibans who come from Betong, Saratok & parts of Sarikei are called Saribas.
The Lubok Antu Ibans are classed by anthropologist as Ulu Ai Ibans.
Ibans from Undup are called Undup Ibans. Their dialect is somewhat a cross between the Ulu Ai dialect & the Balau dialect.
Ibans living in areas from Sarikei to Miri are called Rajang Ibans. They are the majority group of the Iban people. They can be found along the Rajang River, Sibu, Kapit, Belaga, Kanowit, Song, Sarikei, Bintangor, Bintulu and Miri. Their dialect is somewhat similar to the Ulu Ai dialect.
In Kalimantan (Indonesian part of Borneo), Iban people are even more diverse. The Kantu, Air Tabun, Semberuang, Sebaru’ , Bugau, Mualang & along with many other groups are classed as “Ibanic people” by anthropologist. They can be related to the Iban either by the dialect they speak or their custom, ritual & their way of life.
Subscribe to:
Posts (Atom)