Sunday, December 7, 2008

Berjaya atau Gagal

BERJAYA ATAU GAGAl:PILIHAN ANDA?

PERMAS JAYA- Apa yang anda jawab sekiranya soalan diatas ditanya kepada anda? Pasti ramai yang akan menjawab berjaya. Tetapi sedarkah anda bahawa di dalam mengejar kejayaan seseorang itu perlu gagal. Betulkah apa yang saya tulis ini atau saya hanya bergurau. Memang betul bahawa seseorang yang berjaya harus mengenali apa itu gagal. Kalau tidak percaya anda boleh membaca buku Billie Lim (Dare to fail). Jadi kalau anda memilih untuk berjaya apa yang anda ingin lakukan bagi merealisasikan impian anda. Sally Berger ada mengatakan hanya ada satu rahsia untuk maju kehadapan iaitu memulakan langkah. Bagaimanakah memulakan langkah. Mudah sahaja mulalah anda ubah pemikiran anda yang selama ini diibaratkan katak di bawah tempurung atau pemikiran negative kepada pemikiran anda yang positif. Kalau nak lebih lanjut boleh baca “positive thinking” karya Norman Vincent Peale. Beliau ada mengatakan “ubah cara anda berfikir; dunia anda akan turut berubah”.

Orang bijaksana ada menyatakan anda boleh sampai ke mana sahaa jika terapung. Memang tepat jika anda tidak arah yang henda dituju, anda boleh samapai ke mana sahaja. Alangkah yang mempunyai arah menuju kejayaan pun belum tentu mencapai kejayaan, inikan pula bagi yang tidak mempunyai arah langsung. Memnag ditentukan orang yang terapung akan terus terapung sampai bila-bila. Hidup tidak ubah seperti kayu yang hanyut di air, mengikut sahaja ke mana sahaja arus air. Tapi apa gunanya...menyesal kemudian pun tak berguna. Hari malam tidak apa yang boleeh dibuat selain terus menyerah kepada kegelapan. Terus menerus hanyut sehingga habis usia. Jadi luangkan masa anda bagi melihat mereka yang dah berjaya hari ini. Anda boleh melihat bagaimana rakan anda boleh mendapat dekan (bagi pelajar universiti) atau melihat sesiapa yang anda lihat sudah berjaya. Seorang pernah berkata, ”seandainya anda hendak memetik byahnya, anda perlu menanam pokok itu 20 tahun lalu” Orang yang berjaya tidak pernah terapung kerana mereka berusaha menentang arus kegagalan menuju kejayaan. Ingatlah, ”orang yang berada di puncak gunung tidak dijatuhkan di situ tetapi dia melangkap setapak demi setapak dari bawah”. Orang gagal biasa akan mengatakan, ”Sudah takdir saya” atau ”sudah nasib saya, nak buat macam mana”. Jangan pandai-pandai mengatakan takdir, semak balik apa yang anda lakukan selama ini. Nasib dan takdir boleh diubah. Sejarah telah membuktikannya.

Betulkah takdir dan nasib diubah. Orang sejarah tidak boleh bercakap tanpa bukti. Memang terbukti bahawa banyak yang gagal telah berjaya. Siapa manusia di dunia ini yang tidak pernah mengalami kegagalan. Anda boleh nyatakan dan buktikan. Siapa Bill Gates menjadi manusia ketiga terkaya di dunia? Beliau tidak dapat menghabiskan pengajiannya di Universiti Havard kerana ingin menceburi bidang perniagaan. Sedarkah anda beliau telah mengambil risiko terbesar di dalam hidupnya kerana meninggalkan Universiti Havard beerti sebuah kegagalan kepada semua orang. Tetapi risiko itu menyebabkan beliau menjadi billionaire pad ahari ini. Kalau dia masih di Universiti Havard adakah beliau seperti hari ini? Barrack Obama sekarang merupakan bakal Presiden Amerika Syarikat telah bertanding pada piliharaya presiden dan menang. Tahukah beliau juga pernah gagal. Suatu merebut pencalonan untuk menjaddi calon presiden parti demokrat beliau pernah hampir tewas ditangan Senator Hillary Clinton tetapi dengan semangat mari berubah beliau telah berjaya. Kolonel Sanders sejak mengasaskan restoran kesukaan ramai KFC pernah mengalami kegagalan sebelum berjaya pada usia yang agak tua. Siapa dia Karl Albrect yang pernahberniaga hanya di kedai runcit tetapi telah mengubah kedai runcit yang diasaskan oleh ibunya menjadi pasar raya raksasa AIDI yang berpusat di Jerman. Hari ini beliau merupakan orang terkaya Jerman dan kelapan di dunia. J.K Rowling pernah hidup menggunakan wang kebajikan masyarakat. Di Britian sesiapa yang hidup dengan wang kebajikan masyarakat dianggap sangat daif,miskin dan boleh dianggap manusia yang gagal di dalam hidup. Tetapi beliau bangkit dan novel beliau bertajuk Harry Potter telah menjadi kegilaan ramai dan menjadikan beliau sekarang billionaire. Di Malaysia sendiri banyak oran kampung telah berjaya. Buktinya Tan Sri Syed Mokhtar Albukary yang menjadi bumiputera terkaya Malaysia. Senarai ini masih panjang...
Jadi apakah anda memilih untuk berjaya atau gagal.Pilihan di tangan anda...
Anda yang menentukan. Pilihan di tangan anda......

Tiada seorang pun yang boleh memandang rendah kepada anda tanpa kebenaran anda sendiri- Eleanor Roosevelt

Kehebatan sebenar apabila anda boleh melakukan apa yang orang kata anda tidak boleh- Walter Bahehot

Kejayaan tiada penghujungnya, kegagalan bukan penamatnya
- Dr Robert Schuller

Mereka yang tiada daya untuk mengambil dan menghadapi risiko, tidak akan mendapat apa-apa dalam kehidupan- Muhamaad Ali

Hasil kerja yang hebat bukan dari kekuatan tetapi ketabahan
-Samuel Johnson

Anda tidak boleh mencipta kejayaan melalui pengalaman melalui eksperimen. Anda mesti melaluinya. – Albert Casmus

Lautan tenang tidak akan menghasilkan nelayan yang cemerlang
-Peribahasa Afrika

Jangan buat esok, jika boleh dibuat hari ini.
-Abraham Lincoln

Orang yang miskin bukanlah mereka yang tidak mempunyai wang tetapi mereka yang tidak ada impian.- Harry Kemp

Untuk mengelakkan diri daripada dikritik, jangan buat apa-apa, jangan cakap apa-apa.- Elbert Hubbard

Mupuk aku.....Jumpa lagi.....di tulisan yang kemudian..........kalau silap minta maaf..........

1 comment:

Persatuan Mahasiswa Sejarah UPSI said...

Betul..kita nak berjaya mesti gagal dulu.huhahuah..maju Gerasi Bansa